sobota, 1 lutego 2014

Emolienty - co należy o nich wiedzieć?

Kto nie widział - zapraszam do przeczytania poprzedniego posta dotyczącego humektantów. :)


Czym są emolienty i jak działają?

Są to substancje tłuszczowe pochodzenia odzwierzęcego, roślinnego lub pozyskiwane z ropy naftowej.



Ich działanie opiera się przede wszystkim na pokryciu powierzchni włosa/skóry ochronną warstewką, która zapobiega ucieczce wody i tym samym utrzymuje nadany stopień nawilżenia.
Ich natłuszczające właściwości nadają im również funkcję ochronną, wygładzającą i uelastyczniającą.

Jak działają na włosy? 

Natłuszczają, chronią, uelastyczniają, nabłyszczają, wygładzają, zmiękczają, dociążają...
Są najważniejszym elementem pielęgnacji włosów bardzo zniszczonych i puszących się, redukują łamliwość i powstawanie zniszczeń. 
Jeśli umożliwi im się współpracę z humektantami i proteinami potrafią odmienić włosy, które na pierwszy rzut oka nadają się tylko do ścięcia. Coś o tym wiem. :)
Nałożone po zastosowaniu protein chronią przed nieprzyjemnymi skutkami przeproteinowania. O sposobie proteinowania włosów, które bardzo tego zabiegu nie lubią pisałam tutaj. Warto spróbować, ten element jest bardzo istotny w pielęgnacji zniszczonych włosów i nie powinno się go pomijać.
Umożliwiają bezpieczne stosowanie humektantów niezależnie od punktu rosy. Sprawiają, że włosy nie odczuwają tak dotkliwie jego zmian. Uniemożliwiają ucieczkę cząsteczkom wody związanym przez humektanty.
Znacznie ułatwiają rozczesywanie włosów.
Potrafią nieco ukryć rozdwojone końce (nie mylić z absurdalnym scaleniem!).

Działanie olejów i wosków jest większości znane - ich składy i wielkości cząsteczek są zróżnicowane, a każdy włos ma swoje upodobania i najlepszą metodą ich poznania są próby. Możemy przewidywać jaki olej będzie dla włosów dobry, ale robimy to tylko na podstawie porowatości, a to - wbrew pozorom - dość ogólne kryterium.
Nic nie zastąpi sprawdzenia oleju na włosach dlatego namawiam do wymiany odlewkami i do podpytywania znajomych. :)

Przypominam, że nafta kosmetyczna nie ma żadnych wartości odżywczych! Nie regeneruje i nie odżywia włosów, a jedynie pokrywa je bardzo szczelnym filmem, który sprawia, że włosy są sypkie, gładkie i lśniące. 

Alkohole tłuszczowe najczęściej stanowią bazę emolientowych masek i odżywek, są podstawowym źródłem ich dociążających, wygładzających i natłuszczających właściwości. Dodatkowo są całkiem tanie, dlatego odżywki za kilka złotych bazujące na alkoholach tłuszczowych mogą się sprawdzić równie dobrze co te droższe. :)
Cetyl Alcohol
Cetearyl Alcohol
Stearyl Alcohol


Oczywiście każda substancja należąca do grupy emolientów zasługuje na post równie długi co ten, jednak zależało mi na zebraniu w jednym miejscu wszystkich najistotniejszych informacji:)

Post podsumowujący - tutaj.
Humektanty - tutaj.
Proteiny - tutaj.

14 komentarzy:

  1. Twoje posty ,,wyjaśniające'' są naprawdę świetną wskazówką dla początkujących włosomaniaczek!

    Ostatnio zaczynam coraz częściej sięgać po naftę pod postacią płukanek.
    Myślę, że jeszcze wypróbuję ją nałożyć na 30 min. Dawno tego nie robiłam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. będę musiała wypróbować naftę,tylko nie wiem którą wybrać jest tyle wersji w aptekach.Kiedyś jej używałam ale nie zakończyło to się dobrze dla moich włosów,mam nadzieje że teraz będzie lepiej

      Usuń
    2. Ja mam tą najzwyklejszą, bo tylko taką mogłam u siebie dostać :D.

      Usuń
  2. Fajny post, bardzo przydatny ;) Od niedawna staram się w pielęgnacji stawiać właśnie na emolienty, i już widzę efekty :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Swietnie napisany post- informacyjnie, prosto, przystepnie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo dobry post. Na pewno skorzystam z wiedzy, którą w nim umieściłaś.

    OdpowiedzUsuń
  5. Na moich suchych włosach emolienty sprawdzają się doskonale!
    Anomalia

    OdpowiedzUsuń
  6. świetny blog :D! obserwuję i zapraszam do mnie http://pielegnacja001.blogspot.com :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam emolienty i dziękuję im, że są! Tylko one pomagają mi poczuć się, jakbym miała sypkie i gładkie włosy, co przy nieco zniszczonych i falowanych, podchodzących pod kręcone jest trudne..

    OdpowiedzUsuń
  8. dzięki za rekomendację, niestey 5 minut przed Twoim komentarzem pusciłam przelew za inny kubek z allegro. Ale zapisuję sobie nazwę na przyszłosć :)

    OdpowiedzUsuń
  9. ŚWIETNY POST :) z przyjemnością dodaje do obserwowanych
    życzę miłęgo wieczorku i również zapraszam w moje skromne progi :)

    ww.nataliamajmonroe.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. z nieba mi spadłaś! zdjęcia w końcu są białe :)

    OdpowiedzUsuń
  11. ten post bardzo mi się przydał, będę częściej odwiedzać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetnie piszesz :) Jasno i czytelnie :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...